HADITH NUMBER 5: Intercession of Ibn Umar [ra] by saying "YA Muhammad" during distress
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
,
Rewnowned Sahabi (ra) ibn e Umar(ra)
intercession After Prophet (saleh ala waalihi wasalam) death
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Abu Nu’aym related to us who said that Sufyan related to us from Abu Ishaq from Abdar Rahman ibn Sa’d, who said:
Ibn Umar had numbness in his leg, whereupon a man said to him:
“Remember the most beloved of people to you”, so he said: “Ya Muhammad”
Imam al-Bukhari in Adab al-Mufrad (Hadith No. 964):
Scanned image
,
,
Substantiating this, Allama Shahaab Khafaaji Misri (radi Allahu anhu) states in his "Naseem-ur Riyaaz" a commentary of the "Shifa" by Imaam Qaadi Ayaaz (radi Allahu anhu), that it is an established practice of the people of Medina Shareef to proclaim "Ya Muhammadah" in times of difficulty and anxiety.
Now on this hadith some ignorants claim thats it
Weak although Imam Bukhari [rah] recorded it in chapter of when leg becomes numb
,
They usually criticize two narrators, Ibn Ishaq and Imam Sufyan ath-Thawri (rah)
,
Refuting Forgery that Ya Muhammad [saw] is not present
,
. In the printed edition of the Adab al-Mufrad by Samir al-Zuhayri (who utilised al-Albani’s gradings from his edition) it does have the “Ya” included.
The “Ya” Muhammad portion is also found in the Arabic text of the English printed edition by Yusuf Talal DeLorenzo (p. 414, no. 967) –but he left the “Ya” untranslated
,
Another narration with “Ya Muhammad” in its wording is also recorded by i) Ali ibn al Ja’d in his Musnad (no. 2539, see also Tahdhib al-Kamal of al-Mizzi and Tabaqat ibn Sa’d below) as follows:
,
وبه عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد قال : كنت عند عبد الله بن عمر فخدرت رجله فقلت له : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : " اجتمع عصبها من هاهنا ، قلت : ادع أحب الناس إليك ، قال : يا محمد ، فانبسطت
,
ii) Ibn al-Sunni in his Amal wal yaum wal Layla (no. 171):
أخبرني أحمد بن الحسن الصوفي ، حدثنا علي بن الجعد ، ثنا زهير ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : " كنت عند ابن عمر ، فخدرت رجله ، فقلت : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا . قلت : ادع أحب الناس إليك . فقال : يا محمد . فانبسطت "
.
This clearly show that some groups are doing forgery scanned page
The first 2 routes which are in number 167 and 169 are weaker in the sanad than that of al-Bukhari’s Adab al-Mufrad but for Asim all of these variations proved that the wording “Ya Muhammad” was used, Allah o akbar
,
In the 4 chains presented to date, all of them contain Abu Ishaq al-Sabii and he has narrated to 4 different students:
► Sufyan (as in Adab al-Mufrad and Ibn Sa’d’s Tabaqat)
► Zuhayr ibn Mu’awiya (as in Tabaqat of Ibn Sa’d)
►Isra’il ibn Yunus (as in Ibn al Sunni)
►Abu Bakr ibn Ayyash (as in ibn al-Sunni)
,
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
,
Refuting from Ibn Taymiyyah on Ya Muhammad (saw) issue
,
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Asim's sheikh ul islam Ibn Taymiyya also mention one version of it in his short work called Kalim al-Tayyib and his student the Hafiz of hadith in his age – al-Mizzi also mentioned it in his Tahdhib al-Kamal with his sanad as mentioned earlier.
,
Note that :Ibn Taymiyya or Al mizzi did not attack the story or its implications, let alone object to the Isnad’s authenticity.
,
What Ibn taymiyah mentioned
,
فصل في الرجل إذا خدرت
236 عن الهيثم بن حنش قال :
كنا عند عبد الله بن عمر رضي الله عنهما فخدرت رجله فقال له رجل : اذكر أحب الناس إليك فقال : يا محمد فكأنما نشط من عقال .
,
[version from Ibn al-Sunni (no. 169), Ibn Taymiyya mentioned in his Kalim al-Tayyeb ]
More proofs on Authenticity of "YA Muhammad word" now refuting on authenticity of "YA" Muhammad matn
,
Ibn Hajar deduced from Ibn Hibban and Nasa’i’s tawthiq in his Taqrib al-Tahdhib:
[ 3877 ] عبد الرحمن بن سعد القرشي مولى بن عمر كوفي وثقه النسائي من الثالثة بخ
.
the narration in al-Bukhari’s Adab al-Mufrad (similar sanad in Tabaqat ibn Sa’d) appears to be Sahih, and its matn has come in close wording via other routes which contain some forms of weakness as recorded by Ibn al-Sunni in his Amal wal Yaum wal Layla as follows:
,
No. 167
حدثني محمد بن إبراهيم الأنماطي ، وعمرو بن الجنيد بن عيسى ، قالا : ثنا محمد بن خداش ، ثنا أبو بكر بن عياش ، ثنا أبو إسحاق السبيعي ، عن أبي شعبة ، قال : كنت أمشي مع ابن عمر رضي الله عنهما ، فخدرت رجله ، فجلس ، فقال له رجل : اذكر أحب الناس إليك . فقال : " يا محمداه فقام فمشى
Number 169
حدثنا محمد بن خالد بن محمد البرذعي ، ثنا حاجب بن سليمان ، ثنامحمد بن مصعب ، ثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن الهيثم بن حنش ، قال : كنا عند عبد الله بن عمر رضي الله عنهما ، فخدرت رجله ، فقال له رجل : " اذكر أحب الناس إليك . فقال : يا محمد صلى الله عليه وسلم . قال : فقام فكأنما نشط من عقال
.
No. 171
أخبرني أحمد بن الحسن الصوفي ، حدثنا علي بن الجعد ، ثنا زهير ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : " كنت عند ابن عمر ، فخدرت رجله ، فقلت : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا . قلت : ادع أحب الناس إليك . فقال : يا محمد . فانبسطت "
The Tabaqat of ibn Sad (number 4776) also mentions it as pointed out earlier:
قال : أخبرنا الفضل بن دكين ، قال : حدثنا سفيان ، وزهير بن معاوية ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : كنت عند ابن عمر فخدرت رجله , فقلت : يا أبا عبد الرحمن ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا - هذا في حديث زهير وحده - قال : قلت : ادع أحب الناس إليك , قال : يا محمد
Refuting Stupid claim on Abu Ishaq , Narrator of Sahih Bukhari and Sahih Muslim
Refuting Stupid claim on Abu Ishaq , Narrator of Sahih Bukhari and Sahih Muslim
,
There is no proof that Zuhayr transmitted from Abu Ishaq any confused wordings here as he is also supported by one of the two Sufyan’s with identical wording.
Also, this route of Zuhayr from Abu Ishaq is in Sahih al-Bukhari and Muslim.
According to this logic even hadiths of Sahih bukhari and Sahih muslim should be Weak , Except Albani shahib no one has the Art to declare Bukhari and Muslim Daeef :
Examples:
In Sahih al-Bukhari:
صحيح البخاري، الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 96 - باب: من صف أصحابه عند الهزيمة، ونزل عن دابته واستنصر.
2772 - حدثنا عمرو بن خالد: حدثنا زهير : حدثنا أبو إسحاق قال: سمعت البراء وسأله رجل:
أكنتم فررتم يا أبا عمارة يوم حنين؟ قال: لا والله، ما ولى رسول الله صلى الله عليه وسلم، ولكنه خرج شبان أصحابه وأخفاؤهم حسرا ليس بسلاح، فأتوا قوما رماة، جمع هوازن وبني نصر، ما يكاد يسقط لهم سهم، فرشقوهم رشقا ما يكادون يخطئون، فأقبلوا هنالك إلى النبي صلى الله عليه وسلم وهو على بغلته البيضاء، وابن عمه أبو سفيان بن الحارث بن عبد المطلب يقود به، فنزل واستنصر، ثم قال: (أنا النبي لا كذب، أنا ابن عبد المطلب). ثم صف أصحابه
,
, again from Sahih bukhari
,
3419 - حدثنا محمد بن يوسف: حدثنا أحمد بن زيد بن إبراهيم، أبو الحسن الحزاني: حدثنا زهير بن معاوية : حدثنا أبو إسحاق : سمعت البراء ابن عازب يقول:
جاء أبو بكر رضي الله عنه إلى أبي في منزله، فاشترى منه رحلا، فقال لعازب: ابعث ابنك يحمله معي، قال: فحملته معه، وخرج أبي ينتقد ثمنه، فقال له أبي: يا أبا بكر، حدثني كيف صنعتما حين سريت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: نعم، أسرينا ليلتنا ومن الغد، حتى قام قائم الظهيرة وخلا الطريق لا يمر فيه أحد، فرفعت لنا صخرة طويلة لها ظل، لم تأت عليه الشمس، فنزلنا عنده، وسويت للنبي صلى الله عليه وسلم مكانا بيدي
Arabic continues .... ^^ will not mention that
,
,
Proof from Sahih Muslim:
صحيح مسلم.
الجزء الأول >> 6 - كتاب صلاة المسافرين وقصرها >> (2) باب قصر الصلاة بمنى
21 - (696) حدثنا أحمد بن عبدالله بن يونس. حدثنا زهير . حدثنا أبو إسحاق . حدثني حارثة بن وهب الخزاعي؛ قال:
صليت خلف رسول الله صلى الله عليه وسلم بمنى، والناس أكثر ما كانوا، فصلى ركعتين في حجة الوداع.
(قال مسلم): حارثة بن وهب الخزاعي، هو أخو عبيدالله بن عمر بن الخطاب، لأمه
,
,Isra’il is the grandson of Abu Ishaq al-Sabii and ibn Hajar said in al-Taqreeb al-Tahdhib about him:
[ 401 ] إسرائيل بن يونس بن أبي إسحاق السبيعي الهمداني أبو يوسف الكوفي ثقة تكلم فيه بلا حجة من السابعة مات سنة ستين وقيل بعدها ع
He is thus Thiqa though some spoke about him without any Hujja and his narrations are in the Sihah Sitta also. One can find Isra’il’s narrations from Abu Ishaq in Sahih al-Bukhari and Muslim.Examples from Sahih al-Bukhari:
,
Note, in these examples the narrator – Abu Ishaq al-Sabi’i also reported from his Shaykh via use of an-ana.Examples from Sahih bukhari
,
الجزء الأول >> 3 - كتاب العلم. >> 48 - باب: من ترك بعض الاختيار، مخافة أن يقصر فهم بعض الناس عنه، فيقعوا في أشد منه.
126 - حدثنا عبيد الله بن موسى، عن إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن الأسود قال: قال لي ابن الزبير:
كانت عائشة تسر إليك كثيرا، فما حدثتك في الكعبة؟ قلت: قالت لي: قال النبي صلى الله عليه وسلم: (يا عائشة لولا قومك حديث عهدهم - قال ابن الزبير - بكفر، لنقضت الكعبة، فجعلت لها بابين: باب يدخل الناس وباب يخرجون). ففعله ابن الزبير.
(3741) - حدثنا عبد الله بن رجاء: حدثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن البراء قال: كنا أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم نتحدث:
أن عدة أصحاب بدر على عدة أصحاب طالوت الذين جاوزوا معه النهر، ولم يجاوز معه إلا مؤمن، بضعة عشر وثلاثمائة.
(3352) - حدثنا عبد الله بن رجاء: حدثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن وهب أبي جحيفة السوائي قال:
رأيت النبي صلى الله عليه وسلم، ورأيت بياضا من تحت شفته السفلى، العنفقة
example of Example in Sahih Muslim:
صحيح مسلم. الجزء الرابع. >> 53 - كتاب الزهد والرقائق >> 19 - باب في حديث الهجرة. ويقال له: حديث الرحل
75-م - (2009) وحدثنيه زهير بن حرب. حدثنا عثمان بن عمر. ح وحدثناه إسحاق بن إبراهيم. أخبرنا النضر بن شميل. كلاهما عن إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن البراء. قال:
اشترى أبو بكر من أبي رحلا بثلاثة عشر درهما. وساق الحديث. بمعنى حديث زهير عن أبي إسحاق . وقال في حديثه، من رواية عثمان بن عمر: فلما دنا دعا عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم. فساخ فرسه في الأرض إلى بطنه. ووثب عنه. وقال: يا محمد! قد علمت أن هذا عملك. فادع الله أن يخلصني مما أنا فيه. ولك علي لأعمين على من ورائي. وهذه كنانتي. فخذ سهما منها. فإنك ستمر على إبلي وغلماني بمكان كذا وكذا. فخذ منها حاجتك. قال "لا حاجة لي في إبلك" فقدمنا المدينة ليلا. فتنازعوا أيهم ينزل عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقال "أنزل على بني النجار، أخوال عبدالمطلب، أكرمهم بذلك" فصعد الرجال والنساء فوق البيوت. وتفرق الغلمان والخدم في الطرق. ينادون: يا محمد! يا رسول الله! يا محمد! يا رسول الله
,
Ibn Hajar said in al-Taqreeb al-Tahdhib about Abu Ishaq:
[ 5065 ] عمرو بن عبد الله بن عبيد ويقال علي ويقال بن أبي شعيرة الهمداني أبو إسحاق السبيعي بفتح المهملة وكسر الموحدة ثقة مكثر عابد من الثالثة اختلط بأخرة مات سنة تسع وعشرين ومائة وقيل قبل ذلك ع
,
This shows that Abu Ishaq is Thiqa, his narrations are in the Sihah Sitta though he deteriorated in memory at the end of his days.
,
although there is no proof that this hadith was transmitted when memory loss was going on , A useless Jirrah on imams as usual as people do just to support their aqeeda
,
The notice above from the Tahdhib al-Tahdhib mentions that amongst those who took from Abu Ishaq include:
Sufyan al-Thawri
Sufyan ibn Uyayna
Isra’il ibn Yunus
Zuhayr ibn Mu’awiya
A Jahil objecting on Sahih bukhari by making "an-ana" issue here
,
Some Jahil objected that Abu Ishaq al-Sabi’i was a Mudallis and when ever he used an-ana from the Shaykh he claimed to report from his narrations are not acceptable.
,
Indeed, there does not seem to be any proof that an-ana utilised by Abu Ishaq leads to an automatic illa (hidden defect in the sanad)being raised for every single chain he used an-ana to transmit his narrations for.
,
so there is no specific proof that any hadith scholar accused Abu Ishaq of committing tadlees when reporting from the next narrator(Abdar Rahman ibn Sa’d) as in al-Bukhari’s version from the Adab al-Mufrad.
Rather, there are a number of examples where Abu Ishaq used an-ana to transmit from the next narrator in the sanad in Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim. Allah o Akbar,
,
Examples of Abu Ishaq performing an-ana from a Shaykh in Sahih al-Bukhari
See how Imam al-Bukhari also accepted some narrations where one of the two Sufyan’s transmitted from Abu Ishaq by an-ana and then Abu Ishaq did an-ana when reporting from his Shaykh
,,
Example of Sahih Bukhari refuting fabricated claim
,
، الجزء الأول >> 2 - كتاب الإيمان. >> 29 - باب: الصلاة من الإيمان.
40 - حدثنا عمرو بن خالد قال: حدثنا زهير قال: حدثنا أبو إسحاق، عن البراء، أن النبي صلى الله عليه وسلم:
كان أول ما قدم المدينة نزل على أجداده، أو قال أخواله من الأنصار، وأنه صلى قبل بيت المقدس ستة عشر شهرا، أو سبعة شهرا، وكان يعجبه أن تكون قبلته قبل البيت، وأنه صلى أول صلاة صلاها
Examples of Abu Ishaq performing an-ana from a Shaykh in Sahih al-Bukhari
See how Imam al-Bukhari also accepted some narrations where one of the two Sufyan’s transmitted from Abu Ishaq by an-ana and then Abu Ishaq did an-ana when reporting from his Shaykh
, Example of Sahih bukhari
,
الجزء الثاني >> 59 - كتاب الوصايا. >> 1 - باب: الوصايا، وقول النبي صلى الله عليه وسلم: (وصية الرجل مكتوبة عنده)
2588 - حدثنا إبراهيم بن الحارث: حدثنا يحيى بن أبي بكير: حدثنا زهير بن معاوية الجعفي: حدثنا أبو إسحاق، عن عمرو بن الحارث،
ختن رسول الله صلى الله عليه وسلم، أخي جويرية بنت الحارث، قال: ما ترك رسول الله صلى الله عليه وسلم عند موته درهما، ولا دينارا، ولا عبدا، ولا أمة، ولا شيئا، إلا بغلته البيضاء، وسلاحه، وأرضا جعلها صدقة.
,
Another example from Bukhari refuting Asim
,
الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 32 - باب: الصبر عند القتال.
2678 - حدثنا عبد الله بن محمد: حدثنا معاوية بن عمرو: حدثنا أبو إسحاق، عن موسى بن عقبة، عن سالم أبي النضر: أن عبد الله بن أبي أوفى كتب، فقرأته:
إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إذا لقيتموهم فاصبروا
,
Another example from Bukhari refuting on an-ana issue
,
,
الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 85 - باب: من لم ير كسر السلاح عند الموت.
2755 - حدثنا عمرو بن عباس: حدثنا عبد الرحمن، عن سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن الحارث قال:
ما ترك النبي صلى الله عليه وسلم إلا سلاحه، وبغلة بيضاء، وأرضا جعلها صدقة.
next
,
صحيح البخاري، الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 97 - باب: الدعاء على المشركين بالهزيمة والزلزلة.
2776 - حدثنا عبد الله بن أبي شيبة: حدثنا جعفر بن عون: حدثنا سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن ميمون، عن عبد الله رضي الله
عنه قال:
كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي في ظل الكعبة، فقال أبو جهل وناس من قريش، ونحرت جزور بناحية مكة، فأرسلوا فجاؤوا من سلاها وطرحوه عليه، فجاءت فاطمة فألقته عنه، فقال: (اللهم عليك بقريش، اللهم عليك بقريش، اللهم عليك بقريش). لأبي جهل بن هشام، وعتبة بن ربيعة، وشيبة بن ربيعة، والوليد بن عتبة، وأبي بن خلف، وعقبة بن أبي معيط. قال عبد الله: فلقد رأيتهم في قليب بدر قتلى. قال أبو إسحاق: ونسيت السابع. وقال يوسف بن إسحاق، عن أبي إسحاق: أمية بن خلف. وقال شعبة: أمية أو أبي. والصحيح أمية.
next
صحيح البخاري
الجزء الثاني >> 66 - كتاب فضائل الصحابة >> 56 - باب: أيام الجاهلية.
3626 - حدثني عمرو بن عباس: حدثنا عبد الرحمن: حدثنا سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن ميمون قال:
قال عمر رضي الله عنه: إن المشركين كانوا لا يفيضون من جمع حتى تشرق الشمس على ثبير، فخالفهم النبي صلى الله عليه وسلم فأفاض قبل أن تطلع الشمس.
Examples in Sahih Muslim where Zuhayr or Sufyan reported by an-ana from Abu Ishaq and then Abu Ishaq reporting with an-ana from his Shaykh
,
Sahih muslim refutes Jahils claim
,
الجزء الثاني >> 12 - كتاب الزكاة. >> (20) باب الحث على الصدقة ولو بشق تمرة أو كلمة طيبة، وأنها حجاب من النار
66- (1016) حدثنا عون بن سلام الكوفي. حدثنا زهير بن معاوية الجعفي عن أبي إسحاق، عنعبدالله بن معقل، عن عدي بن حاتم ؛ قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول:
"من استطاع منكم أن يستتر من النار ولو بشق تمرة، فليفعل".
[ش (بشق) الشق بكسر الشين، نصفها وجانبها].
صحيح مسلم. الجزء الثالث >> 32 - كتاب الجهاد والسير >> 49 - باب عدد غزوات النبي صلى الله عليه وسلم
144 - (1254) وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا يحيى بن آدم. حدثنا زهير عن أبي إسحاق، عن زيد بن أرقم، سمعه منه؛
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم غزا تسع عشرة غزوة. وحج بعد ما هاجر حجة لم يحج غيرها. حجة الوداع
صحيح مسلم. الجزء الرابع. >> 44 - كتاب فضائل الصحابة رضي الله تعالى عنهم >> 1 - باب من فضائل أبي بكر الصديق، رضي الله عنه
5 - (2383) حدثنا محمد بن المثنى وابن بشار قالا: حدثنا عبدالرحمن. حدثني سفيان عن أبي إسحاق، عن أبي الأحوص، عن عبدالله. ح وحدثنا عبد بن حميد. أخبرنا جعفر بن عون. أخبرنا أبو عميس عن ابن أبي مليكة، عن عبدالله. قال:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "لو كنت متخذا خليلا لاتخذت ابن أبي قحافة خليلا".
,
Don't ask for more proofs from Bukhari or Muslim on an-ana issue, I can show alot more but am tired
another prove from Sahih muslim refuting Jahil on An-ana
,
الجزء الرابع. >> 48 - كتاب الذكر والدعاء والتوبة والاستغفار >> 18 - باب التعوذ من شر ما عمل، ومن شر ما لم يعمل
72-م - (2721) وحدثنا ابن المثنى وابن بشار. قالا: حدثنا عبدالرحمن عن سفيان، عن أبي إسحاق، بهذا الإسناد، مثله. غير أن ابن المثنى قال في روايته "والعفة".
,
Jahil should note that the last narrator in the sanad of al-Bukhari’s Adab al-Mufrad is Abdar Rahman ibn Sa’d who was a free slave of Ibn Umar (ra) based in Kufa.
,
In the Tahdhib alKamal of al Mizzi (volume number 17) under his biography the very narration under analysis is mentioned via the route of Ali ibn al-Ja’d from Zuhayr from Abu Ishaq, as well as mentioning that it is also from the route of Abu Nu’aym from Sufyan from Abu Ishaq as is found in Adab al-Mufrad of al-Bukhari in an abridged form.
,
let me show the Jahil what Al-Mizzi mentioned:
,
[ 3832 ] بخ عبد الرحمن بن سعد القرشي العدوي مولى بن عمر كوفي روى عن أخيه عبد الله بن سعد ومولاه عبد الله بن عمر بخ روى عنه حماد بن أبي سليمان وأبو شيبة عبد الرحمن بن إسحاق الكوفي ومنصور بن المعتمر وأبو إسحاق السبيعي بخ ذكره بن حبان في كتاب الثقات روى له البخاري في كتاب الأدب حديثا واحدا موقوفا وقد وقع لنا عاليا عنه أخبرنا به أبو الحسن بن البخاري وزينب بنت مكي قالا أخبرنا أبو حفص بن طبرزد قال أخبرنا الحافظ أبو البركات الأنماطي قال أخبرنا أبو محمد الصريفيني قال أخبرنا أبو القاسم بن حبابة قال أخبرنا عبد الله بن محمد البغوي قال حدثنا علي بن الجعد قال أخبرنا زهير عن أبي إسحاق عن عبد الرحمن بن سعد قال كنت عند عبد الله بن عمر فخدرت رجله فقلت له يا أبا عبد الرحمن ما لرجلك قال اجتمع عصبها من ها هنا قال قلت ادع أحب الناس إليك فقال يا محمد فانبسطت رواه عن أبي نعيم عن سفيان عن أبي إسحاق مختصرا
Ibn Hajar mentioned the about Abdar Rahman ibn Sa’d in his Tahdhib al-Tahdhib (vol. 6. that
Abdar Rahman ibn Sa’d is Thiqa as Ibn Hajar deduced from Ibn Hibban and Nasa’i’s tawthiq in his Taqrib al-Tahdhib:
Replying the Jahil on Sufyan Thawri [rah]
,
regarding Sufyan Thawri as mudalis as he calls him everywhere
lets see what Wahabi scholars [your ulemas] say about it
,
wahabi scholars themselves accepted themselves accept ahadith with "UN" of Mudaliseen to suit their desires
,
Yahya Gondalvi writes:
سفيان الثورى الام المشهور الفقيه العابد الحافظ الكبير وصفه النسائى وغير بالتدليس وقال البخارى ما اقل تدليسه
Imam Sufyan ath-Thawri (rah) was a famous Faqih, Aabid, “Hafidh ul-Kabeer” Imam Nasai and others said: that he was Mudalis but Imam Bukhari said: His Tadlees is “VERY LITTLE”
,
Imam al-Hafidh Ibn Hajr al Asqalani (rah) has classified Mudaliseen into 5 categories and he has kept Sufyan Thawri (rah) in the second category and he has himself clarified about 2nd category of Mudaliseen, he said:
,
الثانية من احتمل الائمة تدليس واخرجواله فى الصحيح لامامته وقلة تدليسه فى جنب ماروى كالثورى اوكان لايدلس الاعن ثقه كابن عيينه
The second category of Mudaliseen have been “ACCEPTED BY SCHOLARS AS THEIR AHADITH ARE TAKEN IN CATEGORY OF SAHIH BECAUSE OF THEIR LITTLE TADLEES, FOR EXAMPLE SUFYAN THAWRI (RAH)”
In this category the narrators have done tadlees from “THIQA” narrators just like Imam Ibn Uyaynah (rah) did.
It is clear from this Usooli discussion made by Imam Ibn Hajr al Asqalani (rah) that Sufyan Thawri was Mudalis but his Tadlees was “NOT HARMFUL WHICH WOULD EFFECT THE CREDIBILITY OF HADITH” so the Hadith cannot be rejected because of this Tadlis
-End Quote – [From Wahabi Reference Yahya Gondalvi in Aameen bil Jahr, Page No. 25-26]
,
same rule applies on abu ishaq [rah]
Replying the Jahil on Sufyan Thawri [rah]
,
Sheikh ul Islam Imam Ibn Hajr al Asqalani (rah) beautifully clarifies about this “Ameer ul momineen fil hadith Sufyan Thawri (rah)”:
,
وما اشاء شيخاص اطلاق تخريج اصحاب الصحيح لطائفة منهم حيث جعل منهم قسما احتمل الائمة تدليسه وخرجو اله فى الصحيح لا مامته و قلة تدليسه فى جنب ماروى كالثورى يتزل على هزا لايسما وقد جعل من هزا القسم من كان لا يدلس الا عن ثقة كا بن عينية
,: This has been pointed out by Sheikh (Ibn Hajr al-Asqalani) that Ashaab us-Sahih have narrated “FROM JAMAAT OF MUDALISEEN”and they have categorized those Mudaliseen as those who are “ACCEPTED BY IMAMS OF HADITH” and they have taken them in their Sahih because of their “LITTLE TADLEES” in this comparison Imam Sufyan Thawri should be considered..
(i.e. equal and better than those narrators)” this includes those Mudaliseen who did not narrate from other than Thiqa such as Ibn Uyainah
,
[Fath al Mugheeth – Imam Sakhawi (1/177)]
,
Allama Ibn Hazm said: If the Mudallis is “THIQA” then his narration with “UNANA (UN) IS TOTALLY (MUTLAQQAN) ACCEPTED” (i.e. if he narrated from other Thiqa narrator)
, [Ibn Hazm in al-Muhalla Volume No.7, Page No. 419, Al-Ahkaam (6/135)]
,
otherwise even Imam Malik is mentioned in Mudaliseen
Imam Malik was mentioned amongst Mudaliseen [Tabaqat al Mudaliseen by Imam Ibn Hajr (1/29)]
,
If Every Narration of UN is rejected than SAhih Bukhari, Muslim, Malik Mawtta are weak too according to Jahils in Islam
Imam Ibn Salah (rah) writes:
,
وفى الصحيح وغيرهما من الكتب المعتمدة من حديث هزا الضرب كثير جدا كقتاده ، والاعمش ، والسفيانين ، وهشيم بن بشير وغيرهم ، وهزا لان التدليس ليس كنبا وانما هو ضرب من الايهام بلفظ محتمل .
,
In the Sahihayn there are many such ahadith (i.e. with un of mudaliseen), like Qatada, Am’ash, Sufyan al-Thawri, Sufyan bin Uyaina, Hasheem bin Basheer etc…
have narrayed. This is because “TADLEES IS NOT A LIE” rather it is a kind of Ihyam which has to be properly checked [Muqama Ibn Salah, Page No. 75]
,
Khateeb Baghdadi (rah) while further explaining it said:
,
فان كان تدليسا عن ثقه لم يحتج ان يوقف على شئ وقبل منه ، ومن كان يدلس عن غير ثقه لم يقبل منه الحديث ازا ارسله حتى يقول حدثنى فلان اوسمت ، نحن نقبل تدليس ابن عيينه ونظرائه ، لانه يحيل على ملئ ثقه .
,Tadlees is of two kinds, If Tadlis is from a “THIQA NARRATOR” then there is no need to find out more about this matter...
,
and that narration will be “ACCEPTED" however if the person is Ghair Thiqa then such a hadith will not be accepted till he clarifies that who has narrated the hadith (Hadasna) to him or that he heard from Fulan (Samaat).
We consider Tadlees of Ibn Uyainah and people of his worth (Sufyan Thawri) as “ACCEPTABLE” because they narrated from Mustanad Thiqa narrators
,
[Khatib al Baghdadi, Al-Kifayah, Page No. 362]
,
Sheikh ul Islam Imam Ibn Hajr al-Asqalani (rah) writes from the reference of Ibn Daqiq al `Eid (rah):
It is necessary to keep such an (equal) standard according to which “Narrations with Mudaliseen in all books are accepted or narrations with Mudaliseen in all books should be rejected” This distinction between Siha and ghair Siha “CANNOT BE DECLARED AS CORRECT”...
,
one reason of this is that such a distinction could only occur when Sahib of Sahih has Marifah of Samaat “AND THIS IS NOT POSSIBLE”because only conjecture is proven, the second reason is that there is Ijma of Sahihayn that all ahadith in Sahiyan are based on Samaat otherwise AHAL AL Ijma will gather on misguidance which is “Impossible” but this kind of Ijma “REQUIRES PROOF” and ...
“ THIS IS VERY DIFFICULT (TO PROVE)” so this Istidlaal cannot be done that reports other than Sahihayn are not correct when they come from Mudaliseen and that it could be said that certain hadith is Sahih on criteria of Muslim
,
[Al-Nukar ‘ala Kitab Ibn al-Salah – Ibn Hajr, Page NO. 635-6]
Sheikh ul Islam Ibn Hajar Asqalani [rah] made categories in this regard and kept Sufyan Thawri (rah) in the second category, he said:
,
الثانية: من أكثر الائمة من إخراج حديثه إما لامامته أو لكونه قليل التدليس في جنب ماروى من الحديث الكثير أو أنه كان لا يدليس إلا عن ثقة
فمن هزا الضرب:
ابراهيم بن أبي يزيد النخعي ، واسماعيل بن أبي خالد ، وبشير بن المهاجر ، والحسن بن زكوان ، والحسن البصري ، والحكم بن عتية ، وحماد بن أسامة
وزكريا بن أبي زايدة ، وسالم بن أبي الجعد ، وسعيد بن أبي عروبة ، وسفيان الثوري ، وسفيان بن عيينة ، وشريك القاضي ، وعبدالله بن عطاء المكي ، وعكرمة بن خالد المخزومي ، ومحمد بن خازم أبو معاوية الضرير ، ومخرمة بن بكير ، ويونس بن عبيد .
,
(In second category) come many Imams (Muhaditheen) whose ahadith have been referenced with UN due to their greatness of their Imamat....
,
Their Tadlees is “VERY LITTLE” very little even though they narrated overwhelming (Katheer) narrations from and this is because their Tadlees is always from “THIQA” narrators.
,
These are the people in this category:
,
1) Ibrahim bin Abi Yazid al-Nakhai (rah)
2) Ismail bin Abi Khalid (rah)
3) Basheer bin al-Mahajir (rah)
4) Al-Hasan bin Zaqwan (rah)
5) Al-Hasan al Basri (rah)
6) Al-Hakim bin Utba (rah)
7) Hammad bin Usama (rah)
8) Zikrayn bin Abi Zaida (rah)
9) Salib bin Abi al-Ja’d (rah)
10) Saeed ibn Abi Urooba (rah)
11) “SUFYAN AL-THAWRI (rah)”
12) “SUFYAN BIN UYAIYNA (rah)”
,
13) Shareek al-Qadhi
14) Abdullah bin Ata al Makki
15) Akrama bin Khalid
16) Muhammd bin Khazim, Abu Muawiya al-Zarar
17) Mukhraba Ibn Bakeer
18) Yunus bin Ubaid
[al-Nukat 'ala Kitab Ibn al-Salah - Ibn Hajr, Page No. 635-6]
. please note that even great Tabiyeen like Hasan Basri (rah), and great scholars like Sufyan Thawri, Sufyan bin Uyainah, are mentioned .
,
but Alhamdulillah Tadlees of these narrators from Thiqa narrators “IS NOT REJECTED"
conclusion
This hadith recorded by Imam Bukhari [rah] in Adab ul Mufrad is Sahih according to Criteria of Sahih Bukhari And Sahih muslim
,
Any Jahil who does weird criticism to prove such Hadiths weak is a Jahil and should not be consulted for any thing religious. salam
http://sunniforum.net/showthread.php?t=1149
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
,
Rewnowned Sahabi (ra) ibn e Umar(ra)
intercession After Prophet (saleh ala waalihi wasalam) death
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Abu Nu’aym related to us who said that Sufyan related to us from Abu Ishaq from Abdar Rahman ibn Sa’d, who said:
Ibn Umar had numbness in his leg, whereupon a man said to him:
“Remember the most beloved of people to you”, so he said: “Ya Muhammad”
Imam al-Bukhari in Adab al-Mufrad (Hadith No. 964):
Scanned image
,
,
Substantiating this, Allama Shahaab Khafaaji Misri (radi Allahu anhu) states in his "Naseem-ur Riyaaz" a commentary of the "Shifa" by Imaam Qaadi Ayaaz (radi Allahu anhu), that it is an established practice of the people of Medina Shareef to proclaim "Ya Muhammadah" in times of difficulty and anxiety.
Now on this hadith some ignorants claim thats it
Weak although Imam Bukhari [rah] recorded it in chapter of when leg becomes numb
,
They usually criticize two narrators, Ibn Ishaq and Imam Sufyan ath-Thawri (rah)
,
Quote:
WAHABIS SAY , in some makhtoot of adab wal mufrad and narrations the word YA does’nt exist only Muhammad exist see this قال: حدثنا أبو نعيم قال: حدثنا سفيان عن أبي إسحاق عن عبد الرحمن بن سعد قال: خدرت رجل ابن عمر، فقال له رجل: أذكر أحب الناس إليك فقال: محمد. Here only Muhammad Exist الأدب المفرد" (964) Nuskha of misar and its even not in the nuskha of sangla hill india 2ndly abu ishaaq in the chain is mudallis and he is narrating from (un) abu ishaq is mudallis (tabqat ul mudalliseen) and if mudallis narrate from (un) then he is not acceptable قال ابن معين: سمع منه ابن عيينة بعدما تغير. Ibn e moieen said ibn e uyuniya said taghaiyur ka shikar ho gya tha |
Refuting Forgery that Ya Muhammad [saw] is not present
,
. In the printed edition of the Adab al-Mufrad by Samir al-Zuhayri (who utilised al-Albani’s gradings from his edition) it does have the “Ya” included.
The “Ya” Muhammad portion is also found in the Arabic text of the English printed edition by Yusuf Talal DeLorenzo (p. 414, no. 967) –but he left the “Ya” untranslated
,
Another narration with “Ya Muhammad” in its wording is also recorded by i) Ali ibn al Ja’d in his Musnad (no. 2539, see also Tahdhib al-Kamal of al-Mizzi and Tabaqat ibn Sa’d below) as follows:
,
وبه عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد قال : كنت عند عبد الله بن عمر فخدرت رجله فقلت له : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : " اجتمع عصبها من هاهنا ، قلت : ادع أحب الناس إليك ، قال : يا محمد ، فانبسطت
,
ii) Ibn al-Sunni in his Amal wal yaum wal Layla (no. 171):
أخبرني أحمد بن الحسن الصوفي ، حدثنا علي بن الجعد ، ثنا زهير ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : " كنت عند ابن عمر ، فخدرت رجله ، فقلت : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا . قلت : ادع أحب الناس إليك . فقال : يا محمد . فانبسطت "
.
This clearly show that some groups are doing forgery scanned page
The first 2 routes which are in number 167 and 169 are weaker in the sanad than that of al-Bukhari’s Adab al-Mufrad but for Asim all of these variations proved that the wording “Ya Muhammad” was used, Allah o akbar
,
In the 4 chains presented to date, all of them contain Abu Ishaq al-Sabii and he has narrated to 4 different students:
► Sufyan (as in Adab al-Mufrad and Ibn Sa’d’s Tabaqat)
► Zuhayr ibn Mu’awiya (as in Tabaqat of Ibn Sa’d)
►Isra’il ibn Yunus (as in Ibn al Sunni)
►Abu Bakr ibn Ayyash (as in ibn al-Sunni)
,
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
,
Refuting from Ibn Taymiyyah on Ya Muhammad (saw) issue
,
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Asim's sheikh ul islam Ibn Taymiyya also mention one version of it in his short work called Kalim al-Tayyib and his student the Hafiz of hadith in his age – al-Mizzi also mentioned it in his Tahdhib al-Kamal with his sanad as mentioned earlier.
,
Note that :Ibn Taymiyya or Al mizzi did not attack the story or its implications, let alone object to the Isnad’s authenticity.
,
What Ibn taymiyah mentioned
,
فصل في الرجل إذا خدرت
236 عن الهيثم بن حنش قال :
كنا عند عبد الله بن عمر رضي الله عنهما فخدرت رجله فقال له رجل : اذكر أحب الناس إليك فقال : يا محمد فكأنما نشط من عقال .
,
[version from Ibn al-Sunni (no. 169), Ibn Taymiyya mentioned in his Kalim al-Tayyeb ]
More proofs on Authenticity of "YA Muhammad word" now refuting on authenticity of "YA" Muhammad matn
,
Ibn Hajar deduced from Ibn Hibban and Nasa’i’s tawthiq in his Taqrib al-Tahdhib:
[ 3877 ] عبد الرحمن بن سعد القرشي مولى بن عمر كوفي وثقه النسائي من الثالثة بخ
.
the narration in al-Bukhari’s Adab al-Mufrad (similar sanad in Tabaqat ibn Sa’d) appears to be Sahih, and its matn has come in close wording via other routes which contain some forms of weakness as recorded by Ibn al-Sunni in his Amal wal Yaum wal Layla as follows:
,
No. 167
حدثني محمد بن إبراهيم الأنماطي ، وعمرو بن الجنيد بن عيسى ، قالا : ثنا محمد بن خداش ، ثنا أبو بكر بن عياش ، ثنا أبو إسحاق السبيعي ، عن أبي شعبة ، قال : كنت أمشي مع ابن عمر رضي الله عنهما ، فخدرت رجله ، فجلس ، فقال له رجل : اذكر أحب الناس إليك . فقال : " يا محمداه فقام فمشى
Number 169
حدثنا محمد بن خالد بن محمد البرذعي ، ثنا حاجب بن سليمان ، ثنامحمد بن مصعب ، ثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن الهيثم بن حنش ، قال : كنا عند عبد الله بن عمر رضي الله عنهما ، فخدرت رجله ، فقال له رجل : " اذكر أحب الناس إليك . فقال : يا محمد صلى الله عليه وسلم . قال : فقام فكأنما نشط من عقال
.
No. 171
أخبرني أحمد بن الحسن الصوفي ، حدثنا علي بن الجعد ، ثنا زهير ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : " كنت عند ابن عمر ، فخدرت رجله ، فقلت : يا أبا عبد الرحمن ، ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا . قلت : ادع أحب الناس إليك . فقال : يا محمد . فانبسطت "
The Tabaqat of ibn Sad (number 4776) also mentions it as pointed out earlier:
قال : أخبرنا الفضل بن دكين ، قال : حدثنا سفيان ، وزهير بن معاوية ، عن أبي إسحاق ، عن عبد الرحمن بن سعد ، قال : كنت عند ابن عمر فخدرت رجله , فقلت : يا أبا عبد الرحمن ما لرجلك ؟ قال : اجتمع عصبها من هاهنا - هذا في حديث زهير وحده - قال : قلت : ادع أحب الناس إليك , قال : يا محمد
Refuting Stupid claim on Abu Ishaq , Narrator of Sahih Bukhari and Sahih Muslim
Refuting Stupid claim on Abu Ishaq , Narrator of Sahih Bukhari and Sahih Muslim
,
There is no proof that Zuhayr transmitted from Abu Ishaq any confused wordings here as he is also supported by one of the two Sufyan’s with identical wording.
Also, this route of Zuhayr from Abu Ishaq is in Sahih al-Bukhari and Muslim.
According to this logic even hadiths of Sahih bukhari and Sahih muslim should be Weak , Except Albani shahib no one has the Art to declare Bukhari and Muslim Daeef :
Examples:
In Sahih al-Bukhari:
صحيح البخاري، الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 96 - باب: من صف أصحابه عند الهزيمة، ونزل عن دابته واستنصر.
2772 - حدثنا عمرو بن خالد: حدثنا زهير : حدثنا أبو إسحاق قال: سمعت البراء وسأله رجل:
أكنتم فررتم يا أبا عمارة يوم حنين؟ قال: لا والله، ما ولى رسول الله صلى الله عليه وسلم، ولكنه خرج شبان أصحابه وأخفاؤهم حسرا ليس بسلاح، فأتوا قوما رماة، جمع هوازن وبني نصر، ما يكاد يسقط لهم سهم، فرشقوهم رشقا ما يكادون يخطئون، فأقبلوا هنالك إلى النبي صلى الله عليه وسلم وهو على بغلته البيضاء، وابن عمه أبو سفيان بن الحارث بن عبد المطلب يقود به، فنزل واستنصر، ثم قال: (أنا النبي لا كذب، أنا ابن عبد المطلب). ثم صف أصحابه
,
, again from Sahih bukhari
,
3419 - حدثنا محمد بن يوسف: حدثنا أحمد بن زيد بن إبراهيم، أبو الحسن الحزاني: حدثنا زهير بن معاوية : حدثنا أبو إسحاق : سمعت البراء ابن عازب يقول:
جاء أبو بكر رضي الله عنه إلى أبي في منزله، فاشترى منه رحلا، فقال لعازب: ابعث ابنك يحمله معي، قال: فحملته معه، وخرج أبي ينتقد ثمنه، فقال له أبي: يا أبا بكر، حدثني كيف صنعتما حين سريت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: نعم، أسرينا ليلتنا ومن الغد، حتى قام قائم الظهيرة وخلا الطريق لا يمر فيه أحد، فرفعت لنا صخرة طويلة لها ظل، لم تأت عليه الشمس، فنزلنا عنده، وسويت للنبي صلى الله عليه وسلم مكانا بيدي
Arabic continues .... ^^ will not mention that
,
,
Proof from Sahih Muslim:
صحيح مسلم.
الجزء الأول >> 6 - كتاب صلاة المسافرين وقصرها >> (2) باب قصر الصلاة بمنى
21 - (696) حدثنا أحمد بن عبدالله بن يونس. حدثنا زهير . حدثنا أبو إسحاق . حدثني حارثة بن وهب الخزاعي؛ قال:
صليت خلف رسول الله صلى الله عليه وسلم بمنى، والناس أكثر ما كانوا، فصلى ركعتين في حجة الوداع.
(قال مسلم): حارثة بن وهب الخزاعي، هو أخو عبيدالله بن عمر بن الخطاب، لأمه
,
,Isra’il is the grandson of Abu Ishaq al-Sabii and ibn Hajar said in al-Taqreeb al-Tahdhib about him:
[ 401 ] إسرائيل بن يونس بن أبي إسحاق السبيعي الهمداني أبو يوسف الكوفي ثقة تكلم فيه بلا حجة من السابعة مات سنة ستين وقيل بعدها ع
He is thus Thiqa though some spoke about him without any Hujja and his narrations are in the Sihah Sitta also. One can find Isra’il’s narrations from Abu Ishaq in Sahih al-Bukhari and Muslim.Examples from Sahih al-Bukhari:
,
Note, in these examples the narrator – Abu Ishaq al-Sabi’i also reported from his Shaykh via use of an-ana.Examples from Sahih bukhari
,
الجزء الأول >> 3 - كتاب العلم. >> 48 - باب: من ترك بعض الاختيار، مخافة أن يقصر فهم بعض الناس عنه، فيقعوا في أشد منه.
126 - حدثنا عبيد الله بن موسى، عن إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن الأسود قال: قال لي ابن الزبير:
كانت عائشة تسر إليك كثيرا، فما حدثتك في الكعبة؟ قلت: قالت لي: قال النبي صلى الله عليه وسلم: (يا عائشة لولا قومك حديث عهدهم - قال ابن الزبير - بكفر، لنقضت الكعبة، فجعلت لها بابين: باب يدخل الناس وباب يخرجون). ففعله ابن الزبير.
(3741) - حدثنا عبد الله بن رجاء: حدثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن البراء قال: كنا أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم نتحدث:
أن عدة أصحاب بدر على عدة أصحاب طالوت الذين جاوزوا معه النهر، ولم يجاوز معه إلا مؤمن، بضعة عشر وثلاثمائة.
(3352) - حدثنا عبد الله بن رجاء: حدثنا إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن وهب أبي جحيفة السوائي قال:
رأيت النبي صلى الله عليه وسلم، ورأيت بياضا من تحت شفته السفلى، العنفقة
example of Example in Sahih Muslim:
صحيح مسلم. الجزء الرابع. >> 53 - كتاب الزهد والرقائق >> 19 - باب في حديث الهجرة. ويقال له: حديث الرحل
75-م - (2009) وحدثنيه زهير بن حرب. حدثنا عثمان بن عمر. ح وحدثناه إسحاق بن إبراهيم. أخبرنا النضر بن شميل. كلاهما عن إسرائيل ، عن أبي إسحاق ، عن البراء. قال:
اشترى أبو بكر من أبي رحلا بثلاثة عشر درهما. وساق الحديث. بمعنى حديث زهير عن أبي إسحاق . وقال في حديثه، من رواية عثمان بن عمر: فلما دنا دعا عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم. فساخ فرسه في الأرض إلى بطنه. ووثب عنه. وقال: يا محمد! قد علمت أن هذا عملك. فادع الله أن يخلصني مما أنا فيه. ولك علي لأعمين على من ورائي. وهذه كنانتي. فخذ سهما منها. فإنك ستمر على إبلي وغلماني بمكان كذا وكذا. فخذ منها حاجتك. قال "لا حاجة لي في إبلك" فقدمنا المدينة ليلا. فتنازعوا أيهم ينزل عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقال "أنزل على بني النجار، أخوال عبدالمطلب، أكرمهم بذلك" فصعد الرجال والنساء فوق البيوت. وتفرق الغلمان والخدم في الطرق. ينادون: يا محمد! يا رسول الله! يا محمد! يا رسول الله
,
Ibn Hajar said in al-Taqreeb al-Tahdhib about Abu Ishaq:
[ 5065 ] عمرو بن عبد الله بن عبيد ويقال علي ويقال بن أبي شعيرة الهمداني أبو إسحاق السبيعي بفتح المهملة وكسر الموحدة ثقة مكثر عابد من الثالثة اختلط بأخرة مات سنة تسع وعشرين ومائة وقيل قبل ذلك ع
,
This shows that Abu Ishaq is Thiqa, his narrations are in the Sihah Sitta though he deteriorated in memory at the end of his days.
,
although there is no proof that this hadith was transmitted when memory loss was going on , A useless Jirrah on imams as usual as people do just to support their aqeeda
,
The notice above from the Tahdhib al-Tahdhib mentions that amongst those who took from Abu Ishaq include:
Sufyan al-Thawri
Sufyan ibn Uyayna
Isra’il ibn Yunus
Zuhayr ibn Mu’awiya
A Jahil objecting on Sahih bukhari by making "an-ana" issue here
,
Some Jahil objected that Abu Ishaq al-Sabi’i was a Mudallis and when ever he used an-ana from the Shaykh he claimed to report from his narrations are not acceptable.
,
Indeed, there does not seem to be any proof that an-ana utilised by Abu Ishaq leads to an automatic illa (hidden defect in the sanad)being raised for every single chain he used an-ana to transmit his narrations for.
,
so there is no specific proof that any hadith scholar accused Abu Ishaq of committing tadlees when reporting from the next narrator(Abdar Rahman ibn Sa’d) as in al-Bukhari’s version from the Adab al-Mufrad.
Rather, there are a number of examples where Abu Ishaq used an-ana to transmit from the next narrator in the sanad in Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim. Allah o Akbar,
,
Examples of Abu Ishaq performing an-ana from a Shaykh in Sahih al-Bukhari
See how Imam al-Bukhari also accepted some narrations where one of the two Sufyan’s transmitted from Abu Ishaq by an-ana and then Abu Ishaq did an-ana when reporting from his Shaykh
,,
Example of Sahih Bukhari refuting fabricated claim
,
، الجزء الأول >> 2 - كتاب الإيمان. >> 29 - باب: الصلاة من الإيمان.
40 - حدثنا عمرو بن خالد قال: حدثنا زهير قال: حدثنا أبو إسحاق، عن البراء، أن النبي صلى الله عليه وسلم:
كان أول ما قدم المدينة نزل على أجداده، أو قال أخواله من الأنصار، وأنه صلى قبل بيت المقدس ستة عشر شهرا، أو سبعة شهرا، وكان يعجبه أن تكون قبلته قبل البيت، وأنه صلى أول صلاة صلاها
Examples of Abu Ishaq performing an-ana from a Shaykh in Sahih al-Bukhari
See how Imam al-Bukhari also accepted some narrations where one of the two Sufyan’s transmitted from Abu Ishaq by an-ana and then Abu Ishaq did an-ana when reporting from his Shaykh
, Example of Sahih bukhari
,
الجزء الثاني >> 59 - كتاب الوصايا. >> 1 - باب: الوصايا، وقول النبي صلى الله عليه وسلم: (وصية الرجل مكتوبة عنده)
2588 - حدثنا إبراهيم بن الحارث: حدثنا يحيى بن أبي بكير: حدثنا زهير بن معاوية الجعفي: حدثنا أبو إسحاق، عن عمرو بن الحارث،
ختن رسول الله صلى الله عليه وسلم، أخي جويرية بنت الحارث، قال: ما ترك رسول الله صلى الله عليه وسلم عند موته درهما، ولا دينارا، ولا عبدا، ولا أمة، ولا شيئا، إلا بغلته البيضاء، وسلاحه، وأرضا جعلها صدقة.
,
Another example from Bukhari refuting Asim
,
الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 32 - باب: الصبر عند القتال.
2678 - حدثنا عبد الله بن محمد: حدثنا معاوية بن عمرو: حدثنا أبو إسحاق، عن موسى بن عقبة، عن سالم أبي النضر: أن عبد الله بن أبي أوفى كتب، فقرأته:
إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إذا لقيتموهم فاصبروا
,
Another example from Bukhari refuting on an-ana issue
,
,
الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 85 - باب: من لم ير كسر السلاح عند الموت.
2755 - حدثنا عمرو بن عباس: حدثنا عبد الرحمن، عن سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن الحارث قال:
ما ترك النبي صلى الله عليه وسلم إلا سلاحه، وبغلة بيضاء، وأرضا جعلها صدقة.
next
,
صحيح البخاري، الجزء الثاني >> 60 - كتاب الجهاد والسير >> 97 - باب: الدعاء على المشركين بالهزيمة والزلزلة.
2776 - حدثنا عبد الله بن أبي شيبة: حدثنا جعفر بن عون: حدثنا سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن ميمون، عن عبد الله رضي الله
عنه قال:
كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي في ظل الكعبة، فقال أبو جهل وناس من قريش، ونحرت جزور بناحية مكة، فأرسلوا فجاؤوا من سلاها وطرحوه عليه، فجاءت فاطمة فألقته عنه، فقال: (اللهم عليك بقريش، اللهم عليك بقريش، اللهم عليك بقريش). لأبي جهل بن هشام، وعتبة بن ربيعة، وشيبة بن ربيعة، والوليد بن عتبة، وأبي بن خلف، وعقبة بن أبي معيط. قال عبد الله: فلقد رأيتهم في قليب بدر قتلى. قال أبو إسحاق: ونسيت السابع. وقال يوسف بن إسحاق، عن أبي إسحاق: أمية بن خلف. وقال شعبة: أمية أو أبي. والصحيح أمية.
next
صحيح البخاري
الجزء الثاني >> 66 - كتاب فضائل الصحابة >> 56 - باب: أيام الجاهلية.
3626 - حدثني عمرو بن عباس: حدثنا عبد الرحمن: حدثنا سفيان، عن أبي إسحاق، عن عمرو بن ميمون قال:
قال عمر رضي الله عنه: إن المشركين كانوا لا يفيضون من جمع حتى تشرق الشمس على ثبير، فخالفهم النبي صلى الله عليه وسلم فأفاض قبل أن تطلع الشمس.
Examples in Sahih Muslim where Zuhayr or Sufyan reported by an-ana from Abu Ishaq and then Abu Ishaq reporting with an-ana from his Shaykh
,
Sahih muslim refutes Jahils claim
,
الجزء الثاني >> 12 - كتاب الزكاة. >> (20) باب الحث على الصدقة ولو بشق تمرة أو كلمة طيبة، وأنها حجاب من النار
66- (1016) حدثنا عون بن سلام الكوفي. حدثنا زهير بن معاوية الجعفي عن أبي إسحاق، عنعبدالله بن معقل، عن عدي بن حاتم ؛ قال: سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول:
"من استطاع منكم أن يستتر من النار ولو بشق تمرة، فليفعل".
[ش (بشق) الشق بكسر الشين، نصفها وجانبها].
صحيح مسلم. الجزء الثالث >> 32 - كتاب الجهاد والسير >> 49 - باب عدد غزوات النبي صلى الله عليه وسلم
144 - (1254) وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا يحيى بن آدم. حدثنا زهير عن أبي إسحاق، عن زيد بن أرقم، سمعه منه؛
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم غزا تسع عشرة غزوة. وحج بعد ما هاجر حجة لم يحج غيرها. حجة الوداع
صحيح مسلم. الجزء الرابع. >> 44 - كتاب فضائل الصحابة رضي الله تعالى عنهم >> 1 - باب من فضائل أبي بكر الصديق، رضي الله عنه
5 - (2383) حدثنا محمد بن المثنى وابن بشار قالا: حدثنا عبدالرحمن. حدثني سفيان عن أبي إسحاق، عن أبي الأحوص، عن عبدالله. ح وحدثنا عبد بن حميد. أخبرنا جعفر بن عون. أخبرنا أبو عميس عن ابن أبي مليكة، عن عبدالله. قال:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "لو كنت متخذا خليلا لاتخذت ابن أبي قحافة خليلا".
,
Don't ask for more proofs from Bukhari or Muslim on an-ana issue, I can show alot more but am tired
another prove from Sahih muslim refuting Jahil on An-ana
,
الجزء الرابع. >> 48 - كتاب الذكر والدعاء والتوبة والاستغفار >> 18 - باب التعوذ من شر ما عمل، ومن شر ما لم يعمل
72-م - (2721) وحدثنا ابن المثنى وابن بشار. قالا: حدثنا عبدالرحمن عن سفيان، عن أبي إسحاق، بهذا الإسناد، مثله. غير أن ابن المثنى قال في روايته "والعفة".
,
Jahil should note that the last narrator in the sanad of al-Bukhari’s Adab al-Mufrad is Abdar Rahman ibn Sa’d who was a free slave of Ibn Umar (ra) based in Kufa.
,
In the Tahdhib alKamal of al Mizzi (volume number 17) under his biography the very narration under analysis is mentioned via the route of Ali ibn al-Ja’d from Zuhayr from Abu Ishaq, as well as mentioning that it is also from the route of Abu Nu’aym from Sufyan from Abu Ishaq as is found in Adab al-Mufrad of al-Bukhari in an abridged form.
,
let me show the Jahil what Al-Mizzi mentioned:
,
[ 3832 ] بخ عبد الرحمن بن سعد القرشي العدوي مولى بن عمر كوفي روى عن أخيه عبد الله بن سعد ومولاه عبد الله بن عمر بخ روى عنه حماد بن أبي سليمان وأبو شيبة عبد الرحمن بن إسحاق الكوفي ومنصور بن المعتمر وأبو إسحاق السبيعي بخ ذكره بن حبان في كتاب الثقات روى له البخاري في كتاب الأدب حديثا واحدا موقوفا وقد وقع لنا عاليا عنه أخبرنا به أبو الحسن بن البخاري وزينب بنت مكي قالا أخبرنا أبو حفص بن طبرزد قال أخبرنا الحافظ أبو البركات الأنماطي قال أخبرنا أبو محمد الصريفيني قال أخبرنا أبو القاسم بن حبابة قال أخبرنا عبد الله بن محمد البغوي قال حدثنا علي بن الجعد قال أخبرنا زهير عن أبي إسحاق عن عبد الرحمن بن سعد قال كنت عند عبد الله بن عمر فخدرت رجله فقلت له يا أبا عبد الرحمن ما لرجلك قال اجتمع عصبها من ها هنا قال قلت ادع أحب الناس إليك فقال يا محمد فانبسطت رواه عن أبي نعيم عن سفيان عن أبي إسحاق مختصرا
Ibn Hajar mentioned the about Abdar Rahman ibn Sa’d in his Tahdhib al-Tahdhib (vol. 6. that
Abdar Rahman ibn Sa’d is Thiqa as Ibn Hajar deduced from Ibn Hibban and Nasa’i’s tawthiq in his Taqrib al-Tahdhib:
Replying the Jahil on Sufyan Thawri [rah]
,
regarding Sufyan Thawri as mudalis as he calls him everywhere
lets see what Wahabi scholars [your ulemas] say about it
,
wahabi scholars themselves accepted themselves accept ahadith with "UN" of Mudaliseen to suit their desires
,
Yahya Gondalvi writes:
سفيان الثورى الام المشهور الفقيه العابد الحافظ الكبير وصفه النسائى وغير بالتدليس وقال البخارى ما اقل تدليسه
Imam Sufyan ath-Thawri (rah) was a famous Faqih, Aabid, “Hafidh ul-Kabeer” Imam Nasai and others said: that he was Mudalis but Imam Bukhari said: His Tadlees is “VERY LITTLE”
,
Imam al-Hafidh Ibn Hajr al Asqalani (rah) has classified Mudaliseen into 5 categories and he has kept Sufyan Thawri (rah) in the second category and he has himself clarified about 2nd category of Mudaliseen, he said:
,
الثانية من احتمل الائمة تدليس واخرجواله فى الصحيح لامامته وقلة تدليسه فى جنب ماروى كالثورى اوكان لايدلس الاعن ثقه كابن عيينه
The second category of Mudaliseen have been “ACCEPTED BY SCHOLARS AS THEIR AHADITH ARE TAKEN IN CATEGORY OF SAHIH BECAUSE OF THEIR LITTLE TADLEES, FOR EXAMPLE SUFYAN THAWRI (RAH)”
In this category the narrators have done tadlees from “THIQA” narrators just like Imam Ibn Uyaynah (rah) did.
It is clear from this Usooli discussion made by Imam Ibn Hajr al Asqalani (rah) that Sufyan Thawri was Mudalis but his Tadlees was “NOT HARMFUL WHICH WOULD EFFECT THE CREDIBILITY OF HADITH” so the Hadith cannot be rejected because of this Tadlis
-End Quote – [From Wahabi Reference Yahya Gondalvi in Aameen bil Jahr, Page No. 25-26]
,
same rule applies on abu ishaq [rah]
Replying the Jahil on Sufyan Thawri [rah]
,
Sheikh ul Islam Imam Ibn Hajr al Asqalani (rah) beautifully clarifies about this “Ameer ul momineen fil hadith Sufyan Thawri (rah)”:
,
وما اشاء شيخاص اطلاق تخريج اصحاب الصحيح لطائفة منهم حيث جعل منهم قسما احتمل الائمة تدليسه وخرجو اله فى الصحيح لا مامته و قلة تدليسه فى جنب ماروى كالثورى يتزل على هزا لايسما وقد جعل من هزا القسم من كان لا يدلس الا عن ثقة كا بن عينية
,: This has been pointed out by Sheikh (Ibn Hajr al-Asqalani) that Ashaab us-Sahih have narrated “FROM JAMAAT OF MUDALISEEN”and they have categorized those Mudaliseen as those who are “ACCEPTED BY IMAMS OF HADITH” and they have taken them in their Sahih because of their “LITTLE TADLEES” in this comparison Imam Sufyan Thawri should be considered..
(i.e. equal and better than those narrators)” this includes those Mudaliseen who did not narrate from other than Thiqa such as Ibn Uyainah
,
[Fath al Mugheeth – Imam Sakhawi (1/177)]
,
Allama Ibn Hazm said: If the Mudallis is “THIQA” then his narration with “UNANA (UN) IS TOTALLY (MUTLAQQAN) ACCEPTED” (i.e. if he narrated from other Thiqa narrator)
, [Ibn Hazm in al-Muhalla Volume No.7, Page No. 419, Al-Ahkaam (6/135)]
,
otherwise even Imam Malik is mentioned in Mudaliseen
Imam Malik was mentioned amongst Mudaliseen [Tabaqat al Mudaliseen by Imam Ibn Hajr (1/29)]
,
If Every Narration of UN is rejected than SAhih Bukhari, Muslim, Malik Mawtta are weak too according to Jahils in Islam
Imam Ibn Salah (rah) writes:
,
وفى الصحيح وغيرهما من الكتب المعتمدة من حديث هزا الضرب كثير جدا كقتاده ، والاعمش ، والسفيانين ، وهشيم بن بشير وغيرهم ، وهزا لان التدليس ليس كنبا وانما هو ضرب من الايهام بلفظ محتمل .
,
In the Sahihayn there are many such ahadith (i.e. with un of mudaliseen), like Qatada, Am’ash, Sufyan al-Thawri, Sufyan bin Uyaina, Hasheem bin Basheer etc…
have narrayed. This is because “TADLEES IS NOT A LIE” rather it is a kind of Ihyam which has to be properly checked [Muqama Ibn Salah, Page No. 75]
,
Khateeb Baghdadi (rah) while further explaining it said:
,
فان كان تدليسا عن ثقه لم يحتج ان يوقف على شئ وقبل منه ، ومن كان يدلس عن غير ثقه لم يقبل منه الحديث ازا ارسله حتى يقول حدثنى فلان اوسمت ، نحن نقبل تدليس ابن عيينه ونظرائه ، لانه يحيل على ملئ ثقه .
,Tadlees is of two kinds, If Tadlis is from a “THIQA NARRATOR” then there is no need to find out more about this matter...
,
and that narration will be “ACCEPTED" however if the person is Ghair Thiqa then such a hadith will not be accepted till he clarifies that who has narrated the hadith (Hadasna) to him or that he heard from Fulan (Samaat).
We consider Tadlees of Ibn Uyainah and people of his worth (Sufyan Thawri) as “ACCEPTABLE” because they narrated from Mustanad Thiqa narrators
,
[Khatib al Baghdadi, Al-Kifayah, Page No. 362]
,
Sheikh ul Islam Imam Ibn Hajr al-Asqalani (rah) writes from the reference of Ibn Daqiq al `Eid (rah):
It is necessary to keep such an (equal) standard according to which “Narrations with Mudaliseen in all books are accepted or narrations with Mudaliseen in all books should be rejected” This distinction between Siha and ghair Siha “CANNOT BE DECLARED AS CORRECT”...
,
one reason of this is that such a distinction could only occur when Sahib of Sahih has Marifah of Samaat “AND THIS IS NOT POSSIBLE”because only conjecture is proven, the second reason is that there is Ijma of Sahihayn that all ahadith in Sahiyan are based on Samaat otherwise AHAL AL Ijma will gather on misguidance which is “Impossible” but this kind of Ijma “REQUIRES PROOF” and ...
“ THIS IS VERY DIFFICULT (TO PROVE)” so this Istidlaal cannot be done that reports other than Sahihayn are not correct when they come from Mudaliseen and that it could be said that certain hadith is Sahih on criteria of Muslim
,
[Al-Nukar ‘ala Kitab Ibn al-Salah – Ibn Hajr, Page NO. 635-6]
Sheikh ul Islam Ibn Hajar Asqalani [rah] made categories in this regard and kept Sufyan Thawri (rah) in the second category, he said:
,
الثانية: من أكثر الائمة من إخراج حديثه إما لامامته أو لكونه قليل التدليس في جنب ماروى من الحديث الكثير أو أنه كان لا يدليس إلا عن ثقة
فمن هزا الضرب:
ابراهيم بن أبي يزيد النخعي ، واسماعيل بن أبي خالد ، وبشير بن المهاجر ، والحسن بن زكوان ، والحسن البصري ، والحكم بن عتية ، وحماد بن أسامة
وزكريا بن أبي زايدة ، وسالم بن أبي الجعد ، وسعيد بن أبي عروبة ، وسفيان الثوري ، وسفيان بن عيينة ، وشريك القاضي ، وعبدالله بن عطاء المكي ، وعكرمة بن خالد المخزومي ، ومحمد بن خازم أبو معاوية الضرير ، ومخرمة بن بكير ، ويونس بن عبيد .
,
(In second category) come many Imams (Muhaditheen) whose ahadith have been referenced with UN due to their greatness of their Imamat....
,
Their Tadlees is “VERY LITTLE” very little even though they narrated overwhelming (Katheer) narrations from and this is because their Tadlees is always from “THIQA” narrators.
,
These are the people in this category:
,
1) Ibrahim bin Abi Yazid al-Nakhai (rah)
2) Ismail bin Abi Khalid (rah)
3) Basheer bin al-Mahajir (rah)
4) Al-Hasan bin Zaqwan (rah)
5) Al-Hasan al Basri (rah)
6) Al-Hakim bin Utba (rah)
7) Hammad bin Usama (rah)
8) Zikrayn bin Abi Zaida (rah)
9) Salib bin Abi al-Ja’d (rah)
10) Saeed ibn Abi Urooba (rah)
11) “SUFYAN AL-THAWRI (rah)”
12) “SUFYAN BIN UYAIYNA (rah)”
,
13) Shareek al-Qadhi
14) Abdullah bin Ata al Makki
15) Akrama bin Khalid
16) Muhammd bin Khazim, Abu Muawiya al-Zarar
17) Mukhraba Ibn Bakeer
18) Yunus bin Ubaid
[al-Nukat 'ala Kitab Ibn al-Salah - Ibn Hajr, Page No. 635-6]
. please note that even great Tabiyeen like Hasan Basri (rah), and great scholars like Sufyan Thawri, Sufyan bin Uyainah, are mentioned .
,
but Alhamdulillah Tadlees of these narrators from Thiqa narrators “IS NOT REJECTED"
conclusion
This hadith recorded by Imam Bukhari [rah] in Adab ul Mufrad is Sahih according to Criteria of Sahih Bukhari And Sahih muslim
,
Any Jahil who does weird criticism to prove such Hadiths weak is a Jahil and should not be consulted for any thing religious. salam
http://sunniforum.net/showthread.php?t=1149